Zmiany w e-commerce nadchodzą wielkimi krokami. Warto już dzisiaj poświęcić chwilę, żeby zastanowić się nad tym czy Twój biznes powinien się na nie przygotować. A jeśli tak to kiedy zmiany wchodzą w życie i kiedy Twoja firma powinna przystąpić do wdrożenia zmian.
Na początek przypomnę Ci, że zmiany dla branży e-commerce są związane z wdrażaniem 3 unijnych dyrektyw: towarowej, cyfrowej i omnibusa. W wyniku tego krajowe przepisy ulegają bardzo dużym zmianom. Zmiany będą związane między innymi z wprowadzeniem pojęć usługa cyfrowa, towar z elementami usługi cyfrowej, zauważeniem problemu zapłaty danymi osobowymi za zapis do newsletter’a, zmianami w regulacji rękojmi za wady, plasowaniem produktów w wyszukiwarkach, zmianach w obowiązkach informacyjnych względem konsumentów i wieloma, wieloma innymi. Koniecznie sprawdź, które z projektowanych zmian będą miały bezpośredni wpływ na twój biznes.
Dla przejrzystości przyjęłam podział na dwie części, który jest związany z tym, że zmiany będą wprowadzane na podstawie dwóch odrębnych ustaw:
# pierwsza część obejmuje wdrożenie zmian wynikających z dwóch unijnych dyrektyw: tzw. dyrektywy towarowej i dyrektywy cyfrowej.
Te zmiany najprawdopodobniej wejdą w życie 1 stycznia 2023 roku. Piszę, że zmiany te wejdą w życie najprawdopodobniej 1 stycznia 2023r. ponieważ ustawa nie została jeszcze podpisana przez Prezydenta, ale projekt przedstawiony do prezydenckiego podpisu zakłada taki termin i nic nie wskazuje na razie na to, żeby miał on ulec zmianie.
# druga część zmian to zmiany związane z wdrożeniem kolejnej unijnej dyrektywy – potocznie zwanej dyrektywą Omnibus.
O Omnibusie słyszał już chyba każdy przedsiębiorca działający w branży e-commerce, ale data wejścia w życie przepisów, które wdrożą dyrektywę do polskich przepisów jest wciąż nieznana. Dlaczego ? Dotychczas projekt zakładał, że ustawa wejdzie w życie w ciągu 14 dni od dnia podpisania jej przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej. W związku z tym, że trudno przewidzieć kiedy w ogóle ustawa może trafić na prezydenckie biurko, tym bardziej nie wiadomo od kiedy liczyć te 14 dni. Nie mogę nie wspomnieć o tym, że senackie poprawki postulują, że zmiany związane z dyrektywą omnibus miałyby wejść w życie od 1 stycznia 2023 roku, czyli zamiast niepewnego i krótkiego (!) 14-dniowego terminu przedsiębiorcy mieliby dokładną datę wejścia w życie nowych przepisów. Dla przedsiębiorców byłoby to z pewnością wygodne rozwiązanie – wystarczy zapamiętać jedną datę i jest to data precyzyjnie wskazująca termin, w którym należy się zmieścić.
Reasumując – zmiany w e-commerce nadchodzą bardzo szybko, warto już dzisiaj pomyśleć o swoim e-biznesie i skonsultować ewentualne wątpliwości, dostosować regulaminy, polityki prywatności i pozostałe wewnętrzne procedury. Niech Twój biznes będzie przygotowany na nowe przepisy !